Even kennis maken
Mathew
(2008) en Else werken sinds begin 2020 samen om Mathew zo
optimaal mogelijk gebruik te leren maken van zijn Tobii.
Ze kwamen in contact met Ruud van der Wel van NMA Gaming en besloten met de zogenaamde Flex Controller op ontdekkingstocht te gaan, om dit nieuwe apparaat te testen. De eerste contacten hierover waren in april 2022 en vanaf mei 2022 mailde Else geregeld de resultaten naar zowel Ruud als naar Jikke van Ewijk, waarover je alles kunt lezen in Mathews EyeGaming Dagboek.

Gisteren zijn we voor het eerst samen met de Flex Controller bezig geweest. Ik had thuis al verschillende knoppen voorbereid en uitgetest op mijn computer. Eerst liet ik aan Mathew zien hoe het werkt op mijn computer, daarna hebben we de app op de Tobii gedownload en de Flex Controller aangesloten. De Flex Controller herkent vreemd genoeg niet de oogbesturing (misschien omdat het geïntegreerd is ?). We gaan verder met de instelling muisbesturing, wat gelukkig wel goed gaat en mijns inziens eigenlijk geen verschil maakt. Heb jij daar misschien ervaring mee ?
Mathew probeert de Joystick en de verschillende andere knoppen. Ik heb nog een heleboel vragen maar gelukkig zijn er veel Game-experts in huis. Mathew (en zijn broers en zusjes) spelen op dit moment veel met Fortnite. Het lijkt me dus leuk om de Flex Controller daarbij in te zetten. Pascal (jongste broertje) legt mij uit waar ik de functietoetsen van de controller kan vinden binnen het spel Fortnite. Ik ga proberen deze functies toe te wijzen aan knoppen die Mathew kan bedienen.

Ik zal je op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen/ontdekkingen 🙂

Eigenlijk zou ik het vanmiddag samen met Mathew gaan proberen maar hij is helaas ziek uit school gekomen. Hopelijk voelt hij zich morgen wat beter. Als dit inderdaad ook met Mathews Tobii werkt, begrijp ik (geloof ik) hoe je voor verschillende games, verschillende besturingen kunt maken.
Wordt vervolgd.

• Vandaag was het de bedoeling om de Tobii en de Flex Controller te koppelen aan Nintendo. De Nintendo moest ge-update worden, dat duurde heel lang en we zijn er daardoor niet aan toegekomen. Dat bewaren we dus voor volgende week, dan is de Nintendo in ieder geval helemaal ‘ready to go’.
• We hebben het aangepaste profiel op de Tobii geïmporteerd en Mathew is ermee gaan spelen, erg leuk voor hem en zo kan ik goed kijken wat er gebeurt tijdens het spelen met de oogbesturing. Het ging eigenlijk heel goed, Mathew heeft hoofdzakelijk de ‘bewegingsknoppen’ gebruikt en die werken allemaal. Wat wel lastig is, is dat het blikveld (camera) verandert met het gebruik van de knoppen, afhankelijk van waar de knop op het scherm staat. Als Mathew bijvoorbeeld een knop aan de onderkant van het scherm gebruikt gaat zijn blikveld (camera) in het spel naar beneden. Komt dit misschien omdat we met ‘muisbesturing’ spelen in plaats van ‘oogbesturing’?
Voor nu heb ik dat een beetje kunnen oplossen door de knoppen op een strategisch plek in het scherm te plaatsen maar het is niet ideaal.
• Ik heb de Flex Controller bij Mathew gelaten zodat hij het lange ‘Hemelvaartweekend’ kan spelen/oefenen/ontdekken. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat.
• Volgende week dus verbinding met de Nintendo uitproberen.
• Is het mogelijk om zelf via FCEA eigen (toetsenbord)functies toe te voegen aan knoppen? Dat zou een heel groot voordeel zijn.

• Bas (Ergotherapeut) was deze keer ook bij Mathew thuis om mee te denken.
• Vandaag was het dus de bedoeling om de Tobii en de Flex Controller te koppelen aan Nintendo. Maar helaas was Fortnite van de Nintendo verwijderd, het opnieuw installeren kost veel tijd dus proberen we het met ‘Mario’. Ik had verwacht dat het simpel verbinden met de Video/Capture/Unit (HDMI-kabel) voldoende zou zijn om het beeld van de Nintendo weer te geven op de Tobii maar helaas was dat niet zo. Naar de TV en een los scherm lukt het wel gelijk. Misschien moet er een instelling op de Tobii worden aangepast? Ik ga het verder uitzoeken.
• Door de instelling ‘Mouse sensitivity’ in Fortnite zo laag mogelijk te zetten (1%) op de X en Y as wordt de verbinding tussen de muis- en camerabewegingen geminimaliseerd. Mathew test het met de oogbesturing en het werkt heel goed, Mathew kan nu de omgeving helemaal zien. De camera beweegt wel met de flow van het spel maar niet meer door de muisbeweging. Joepie 🙂
• Ik ga knoppen maken voor:
– Look left/right en sprint;
– Look up/down;
– Walk back;
Ook ga ik proberen een logische positionering te maken voor de knoppen voor het gebruik tijdens het spelen. Misschien verschillende panels en snellere wisseling tussen de panels….?
• De Flex Controller blijft ook dit pinksterweekend bij Mathew, ik ga eventueel bij hem langs als ik knoppen of instellingen wil testen.
• Mathew wil ook graag Sims spelen. Eerst maar proberen Fortnite ‘up and running’ te krijgen.
Wat het koppelen van toetsenbordfuncties betreft, ik ga dit toch nog wat verder uitzoeken. Als er met een controller wordt gespeeld, worden alle functies met de controller gedaan, ook wat nu als toetsenbordfunctie wordt aangegeven. Ik vermoed dat het een kwestie van vertalen is: (E = ? met Controller).
Wordt vervolgd 🙂

• Eerst de software voor ‘videocapture’ (bandicam) gedownload en geïnstalleerd. Daarna alle snoertjes en kabeltjes op de juiste manier aangesloten en na een paar keer proberen werkte het echt !! Het scherm van Nintendo staat op Mathews Tobii.. 🙂
• Daarna FCEA gestart en Mathew is gaan spelen. Het totaalplaatje werkt maar ik heb toch de indruk dat het minder direct speelt dan wanneer Fortnite op de Tobii wordt gespeeld, er lijkt een soort vertraging te zijn tussen de oogbesturing en de bewegingen in het spel. Mathew gaat dit uitproberen door de komende tijd afwisselend vanuit Nintendo/Tobii te spelen.
• De nieuwe knoppen Look left/right en sprint (dubbele functies = macroknop); Look up/down en Walk back lijken ook goed te werken maar dat gaan we woensdag nog even wat uitgebreider proberen.
Om ook even terug te komen op jouw e-mail Jikke: Ik heb geen instelling in Fortnite kunnen vinden waar je de verbinding tussen de muis/camera aan/uit kan zetten. Maar op de manier zoals we het nu gedaan hebben, werkt het perfect. Ik heb inmiddels nu dus ook knoppen gemaakt waar Mathew mee naar links/rechts/boven/onder kan kijken.
Mathew gaat het dit weekend weer allemaal uitproberen en volgende week gaan we weer verder kijken. Zoals je zegt:  Elke keer een stapje verder :-)….. heel leuk om allemaal te ontdekken !!

 

Ik stuur het bestandje via Whatsapp en geef daarbij de boodschap: “Dan kan je het downloaden en bewaren op jouw computer. En dan importeren met de app van de Flex Controller.” De volgende dag staat het op de juiste plaats in de app van de Flex Controller, zo knap! Mathew zegt dat hij er goed mee kan spelen. Vandaag wil ik daar graag een filmpje van maken.
Het opstarten van Epic games en Fortnite duurt lang, gelukkig is Mathew altijd heel geduldig. Ook de app van de Flex Controller heeft veel tijd nodig om de knoppen op het scherm weer te geven. Als het spel eenmaal is begonnen kan de Tobii tijdens het uit de luchtballon naar beneden springen de snelheid van het beeld opbouwen niet bijhouden en krijgen we ‘flitsende en niet complete beelden’. De knoppen werken soms wel en soms niet. Als we eenmaal op de grond geland zijn gaat het beter. Bijna alle knoppen werken, met uitzondering van ‘look-up’ en ‘look-down’. Dit kan eventueel een instelling in Fortnite op Mathews Tobii zijn (ga ik de volgende keer uitzoeken). Ook kan het heel druk bezette WiFi netwerk bij Mathew thuis een (negatieve) rol spelen bij het beeld opbouwen. Ik ga Mathew bij mij thuis uitnodigen om daar een woensdagmiddag te testen, dan zijn wij de enige spelers op het WIFI netwerk en kunnen we die oorzaak uitsluiten/bevestigen 🙂

Mathew begint met Fortnite, jammer genoeg moet Fortnite geüpdatet worden en dat duurt best wel lang op de Tobii. Uiteindelijk is het klaar en kunnen we beginnen. Ook deze keer werken alle knoppen met uitzondering van ‘omhoog en omlaag kijken’. Mathew legt me uit dat ‘de flitsende en niet complete beelden’ van de vorige keer een gevolg zijn van de gekozen rugzak voordat het spel begint. Ik heb daar m’n twijfels over maar dat zullen we de volgende keer controleren.
Daarna sluiten we de Flex Controller op mijn laptop aan en ga ik Fortnite spelen. Alles werkt perfect, ook de ‘omhoog/omlaag-kijk-knoppen’. Het spel duurt best lang en Mathew geeft mij aanwijzingen met de Tobii… heel leuk zo samen spelen 🙂
Als het spel afgelopen is, gaan we de instellingen van Fortnite op de Tobii en de laptop vergelijken. Het blijkt dat Mathew een heleboel instellingen anders heeft staan (= heeft veranderd 🙂 We zetten alle instellingen hetzelfde als op de laptop. Jammer genoeg hebben we geen tijd meer om het uit te testen, het is al bijna 18.30 uur!
Ik breng Mathew naar huis en vraag hem of hij het straks nog even wil testen zodat hij me de volgende dag op school kan vertellen of het wel of niet werkt.

Vandaag op school vertelt Mathew dat alles werkt, ook de ‘kijk omhoog/omlaag-knoppen’. Ik ben heel benieuwd… volgende week gaan we een filmpje maken.

Installeren van de eyetracker:
• inpluggen in USB poort;
• software wordt automatisch gedownload/gestart (na 3x);
• het kalibreren ging makkelijk en goed. Bij de instellingen op het platform van Tobii kan ik zien dat het goed werkt;
• het registreren is nog niet gelukt, ik zie (nog) niet waar dat gedaan moet worden;
• de eyetracker moet met een zelfklevend magneetje worden bevestigd op de laptop. Hij blijft in eerste instantie wel zitten maar later laat het stripje met magneet steeds los van de laptop, en daarmee ook de eyetracker. Terwijl ik de plek goed had ontvet. Dit is wel lastig en onhandig. De volgende keer zal ik het andere stripje proberen.
Na het installeren probeer ik eerst of ik met Communicator kan werken met deze eyetracker, maar ik krijg de melding dat de software ontbreekt. Ik download de ‘Gaze Interaction’ software van de Tobii site maar nog steeds wordt de eyetracker niet gezien. Ik zie dat er voor deze software een licentiecode nodig is. Morgen zal ik kijken of ik de code van Mathew of Luke hiervoor kan gebruiken.

De enige plek waar de eyetracker tot zover lijkt te werken is het ‘game-platform’ van Tobii. Om te kunnen gamen moet de ‘Tobii Game Hub’ worden gedownload. Hiervoor moet een account worden aangemaakt, daarna kom je in de game-omgeving. Hier staan circa 160 games die de ‘Tobii settings inside’ hebben. Allemaal games waarvoor betaald moet worden. Er staan vier ‘gratis games’ op, dit zijn eigenlijk probeer-games om de eyetracker uit te testen. Ik heb er twee gedownload maar kan er verder nog niks mee.
Ik ben best al wel een tijd bezig en heb niet het idee dat ik iets opgeschoten ben… ik stop… volgende keer weer verder 🙂

Op dinsdag 12 juli de eyetracker 5 gekregen maar ik ben even op zoek naar wat er wel of niet kan en of er misschien toch nog ergens gaatjes of omwegen zijn… vandaar dat ik ook Communicator en Snap aan het uitproberen ben.

• Deze keer ben ik weer bij Mathew thuis. Mathew is in de ban van een nieuw spel dat hij wil gaan spelen. Het is een race-spel F1-2022. Ik ga uitzoeken of het op de Tobii gespeeld kan worden. Ik vertel Mathew dat we eerst nog Fortnite verder moeten testen en we daarna met een ander spel verder kunnen gaan. Mathew zegt dat Fortnite gemakkelijk is, hij gaat het spelen met de Flex Controller en ik film hoe hij speelt. Het is echt heel leuk om te zien hoe bedreven hij er al mee is. Alle knoppen werken en Mathew navigeert behendig door het spel. Het blijkt dat hij nog niet heeft gebouwd in Fortnite, dat gaat hij de komende tijd uitproberen.
• Ik heb de losse Tobii 5 oogbesturing meegenomen om te testen hoe dit werkt op mijn laptop samen met de Flex Controller. De oogbesturing had ik van tevoren al geïnstalleerd. Mathew vindt het reuze interessant en hij vraagt of ik een spel met hem wil spelen. Eerst begrijp ik het niet maar hij bedoelt dat we samen op verschillende computers in hetzelfde spel in Fortnite spelen, we moeten daarvoor aan dezelfde ‘party’ deelnemen. Mathew laat me zien hoe het moet 🙂 Jammer genoeg krijg ik een foutmelding op de laptop dat mijn ‘account status’ nog niet hoog genoeg is… beetje vreemd want binnen Fortnite zou iedereen met iedereen moeten kunnen spelen (volgens de zus van Mathew). Ik ga het later vanuit mijn huis nog eens proberen.
• De Tobii eyetracker doet het goed, ik kan de knoppen van de Flex Controller in Fortnite selecteren. Het gaat enorm snel en ik flits van het een naar het ander zonder het idee dat ik het onder controle heb… dat kan natuurlijk ook aan mijn ‘oogbesturingscapaciteiten’ liggen :-). Ik moet dit nog eens rustig proberen en misschien de positie van de knoppen een beetje aanpassen…
• Mathew wil Genshin Impact downloaden maar dat is veel te groot voor de Tobii, er is te weinig ruimte. Ik zeg dat ik het zal downloaden op mijn laptop en de volgende keer dat Mathew bij mij is gaan we proberen of hij met de Tobii 5 eyetracker op de laptop Genshin Impact en Fortnite kan spelen.

 

• Als eindelijk Minecraft ge-update is, lijkt de Flex Controller het niet meer te doen, het lampje is uit en FCEA kan geen verbinding maken. Ik probeer het op mijn laptop maar ook daar lukt het niet. Als ik de Flex Controller oppak, zie ik dat er druppeltjes water/slijm? uitkomen. Ook links naast Mathews stoel ligt een plasje ??…. Het lijkt het einde van de Flex Controller, ik neem het mee naar huis in de hoop dat ik het nog kan herstellen.
• We spreken af dat Mathew vrijdag een middag bij mij komt.

donderdag 28 juli 2022 (Tobii5 eyetracker)
• Ik heb Genshin Impact gedownload en de Tobii5 via de USB aangesloten. Er gebeurt niks en in de settings van het spel kan ik alleen kiezen voor ‘Keyboard’ als Control. De eyetracker wordt niet herkend. Ik ben benieuwd of met tussenkomst van de Flex Controller de eyetracker wel gezien wordt. De Flex Controller kan ik nu even niet gebruiken, er is water/slijm ? op/in de Flex Controller gekomen en hij doet het niet meer. Op dit moment ligt ie in een bak rijst in de zon te drogen. Eind van de dag ga ik het proberen of dit heeft geholpen.
• Om te vergelijken sluit ik een ‘echte Controller’ via de USB poort aan, deze wordt onmiddelijk herkend en ik kan er gelijk mee spelen.

• Ik heb maar 1 USB poort op mijn laptop, dus ik moet een HUB gebruiken om de Flex Controller te gebruiken en daar moet ik ook de Eyetracker op aansluiten. De eyetracker reageert niet als het op de HUB is aangesloten, de Flex Controller wel.
• In de settings van Genshin kan ik dan voor de controller kiezen en rechtstreeks via de Flex Controller spelen (is natuurlijk niet de bedoeling).
• De app FCEA gestart, in eerste instantie lijkt het niet te werken maar na de settings aangepast te hebben (Game in Front) kan ik via het touchscreen de knoppen bedienen. En jawel… dezelfde knoppen die ik gemaakt heb voor Fortnite, werken op dezelfde manier in Genshin. Maar dus nog niet met ‘mouse hovering’ en niet met de Tobii5 Eyetracker. Ik ga het nog met een andere HUB proberen en uitzoeken of Genshin ook met de muis gespeeld kan worden.
• Na een boel heen en weer geschuif tussen verschillende HUB’s en verschillende USB poorten is er opeens verbinding met de eyetracker! Opnieuw Genshin gestart en Hiep Hiep Hoera, ik kan met de oogbesturing met de zelfde knoppen als Fortnite het spel spelen!
• Vanmiddag komt Mathew bij mij…… ik ben benieuwd of hij ook met de eyetracker op mijn laptop kan spelen 🙂

• De Tobii Eyetracker is prima om mee te gamen, wel aansluiten voor het opstarten van de computer. De plakstripjes hebben geen nut op mijn laptop, gaan steeds los. Ik leg de oogbesturingsbalk nu los tegen mijn laptop aan.
• De gratis probeerspelletjes van Tobii vind ik mega saai met weinig mogelijkheden, het lokt mij zeker niet uit om te starten met de betaalde games die Tobii aanbiedt.
• In combinatie met de Flex Controller heb ik er Fortnite en Genshin Impact mee gespeeld, dat ging prima. Voor beide games heb ik hetzelfde profiel (FlexApp) gebruikt en dat werkte goed. Een meer ervaren gamer zou het eigenlijk moeten testen om uit te vinden welke opties nog ontbreken.
• Mathew speelt Fortnite op de Tobii. Genshin Impact is veel te zwaar voor de Tobii, ook als de bestanden op een externe HD staan. Mathew is inmiddels zover dat hij online met klasgenoten Fortnite gaat spelen, ik ben heel benieuwd.
• Ik ben nu begonnen een profiel te maken voor een online Formule 1-racing game. Ik dacht dat het heel gemakkelijk zou zijn omdat er maar vier knoppen nodig zijn, maar, eh… ik ben er nog niet helemaal uit :-). Zowel Mathew als Luke zijn grote F1-fans….
Wordt vervolgd.

• Het is me al eerder opgevallen dat het synchroniseren lang niet altijd goed gaat. Als je dat niet op tijd ontdekt, kan het erg lastig zijn. Nu los ik het op door op de Tobii de opdracht te geven dat die versie van Snap op de te synchroniseren computer(s) gezet moet worden. Nu maar hopen dat Mathew dit niet als een oplossing voor andere situaties gaat toepassen 🙂
• In de FCAE-app heb ik een profiel gemaakt voor de Formule 1-racing game op crazygames.com. We zitten naast elkaar aan tafel en ik e-mail het bestand naar Mathew. Het is prachtig om te zien hoe hij moeiteloos naar zijn in-box gaat, het bestand downloadt en daarna importeert in zijn app. Foutloos en razendsnel met alleen mijn uitleg: “Ik heb het naar je gemaild, je kunt het nu downloaden en dan importeren in de Flex Controller app”.
De Flex Controller is op de Tobii aangesloten en Mathew begint met gamen, het werkt helemaal goed, Mathew kan gas geven en over het circuit rijden door bochten naar links en rechts te maken met de verschillende knoppen voor de oogbesturing. De andere knoppen in het spel kan hij bedienen met de Windows oogbesturing. Ik wil nog een aantal dingen aanpassen/mooier maken maar Mathew is niet meer te stoppen. Heel even probeert hij een paar aanpassingen van mij maar hij keurt ze snel af. De eerste versie krijgt een ‘favorieten ster’ samen met die van Fortnite.
• Ik begrijp het… Mathew is druk… als ik nog iets wil aanpassen moet ik dat echt zelf thuis proberen 🙂

Op dit moment zijn we op het platform Crazygames.com aan het rondneuzen waar heel veel games op staan en ook een heel leuk Formule 1 spel ‘Super Star Car’. Heel overzichtelijk en te bedienen met drie knoppen via de Flex Controller en de Windows oogbesturing voor de navigatie binnen het spel.
Ik zal Trackmania Nations Forever ook eens bekijken, op het eerste gezicht ziet het er super leuk uit. Alt Controller ken ik eerlijk gezegd niet, ga ik ook uitzoeken 🙂

Hoe werkt de verbinding met de Nintendo Switch bij jullie? Toen ik het met Mathew probeerde werkte het wel, we kregen het beeld van de Nintento op de Tobii maar er zat een flinke vertraging in, waardoor het daadwerkelijke spelen vrijwel onmogelijk was. Maar misschien kwam dat door de grootte van Fortnite ? Ik ben van plan om het bij Luke thuis weer te gaan proberen en dan inderdaad met Super Mario.

Geweldig dat de jongens er zoveel plezier aan beleven inderdaad… en ieder op de manier die voor hen mogelijk is. Ik las gisteren in het boek van Ömer Güney dat hij ook zoveel van het gamen op z’n computer houdt/hield.

• Vanmorgen op school heb ik Mathew al verteld dat we met de knop voor z’n voet gaan experimenteren, oh nee, Mathew begon er vanmorgen zelf over… hij heeft er zin in 🙂
Thuis heb ik het al uitgeprobeerd: een combinatie van de oogbesturing met de Flex Controller en een ‘switch’ ook via de Flex Controller. In het begin werkte de knop niet maar het bleek een switch-knop te zijn die je verschillende functies kunt geven. Na het kapje open geschroefd te hebben bleek dat het op ‘spatie’ stond ingesteld. Schakelaartjes aangepast naar een ‘linker muisklik’ en toen werkte het perfect… op mijn laptop. Het is altijd maar weer afwachten of het dan ook op de Tobii werkt.
• Eerst testen we samen de knop: ik geef gas door op de knop te drukken en Mathew stuurt met de oogbesturing… gaat helemaal goed, ook echt leuk om op die manier samen te spelen. Daarna maken we samen in de FC-app een nieuw profiel voor het sturen in combinatie met de ‘voetknop’. We maken een hele grote ‘joystick’ knop die naar links en rechts kan sturen. De knop is bijna de hele breedte van het scherm en we maken het zo goed als transparant. Op deze manier blijft het beeld van het circuit heel duidelijk en is het sturen heel intuïtief. Ik plaats de knop onder Mathews z’n voet en gaaaaaan. Het is voor Mathew wel weer even wennen om op deze manier te sturen en de coördinatie tussen ogen en voet is ook nieuw maar hij doet het fantastisch.
• De knop schiet vaak van z’n plaats en ook Mathews voet schiet nog wel eens van de knop. Voor nu lossen we dat op door de knop in z’n sok te stoppen. Ideaal zou natuurlijk een pedaal zijn, bijvoorbeeld met klittenband aan de onderzijde en riempjes om z’n voet vast te houden, of misschien een ‘gamesok’ over het pedaal of iets dergelijks.
Ruud, Jikke en Bas, hebben jullie misschien iets in gedachten wat we daarvoor zouden kunnen gebruiken ?
• In bijgaand filmpje onze oplossing even voor nu 😊

 

Ik zal je op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen/ontdekkingen 🙂

Vandaag mocht Mathew in de klas aan de kinderen en de juffen laten zien hoe goed hij het formule1 spel kan spelen met de Flex Controller. De bedoeling was dat hij ook de voetknop zou gebruiken, maar dat ging heel lastig in zijn elektrische rolstoel qua stand van zijn voet en ook doordat hij zijn schoenen aan had. Mathew zei dat hij dat in zijn andere stoel wil doen en wilde vanmiddag op school dus niet de voetknop in zijn elektrische rolstoel gebruiken. Toen heb ik (en ook andere kinderen) de voetknop met de hand bediend zodat we samen speelden en heeft hij toch nog de show kunnen stelen 🙂

Toevallig heb ik gisteren net een voetpedaal besteld maar ik heb geen flauw idee of deze gaat passen/werken, op deze manier hebben we in ieder geval meerdere opties om te proberen..

Ik ga straks naar Mathew en dan zullen we gaan kijken hoe we wat kunnen inzetten. De vorige keer dat ik bij Mathew was, had hij de knop en het inzetten van z’n voet na een week volledig onder controle… en een paar dagen geleden kreeg ik van Mathews vader het bericht dat hij zijn eerste online race heeft gewonnen… Mathew is super trots en ik op hem 🙂

Ik zal jullie laten weten hoe het verder gaat,

• Mathew blijft na een operatie een weekje thuis en ik ga bij hem op bezoek. Inmiddels heb ik het verloopstukje voor het pedaal binnen maar ik heb nog geen tijd gehad om te testen of ie het wel/niet doet. Dat kunnen we nu dus mooi samen doen.
Verleden week hebben we alle knoppen uitgetest die Ruud naar ons had opgestuurd. Was erg leuk om te doen en verrassend genoeg was de kleinste/dunste drukknop het handigst voor Mathew. Deze is namelijk net zo breed als zijn voet en kan precies in zijn sok. Op deze manier heeft hij de knop altijd ‘bij de voet’.
• We kijken eerst eens goed naar de stoel waar hij het liefst in zit en het blijkt dat de voetensteun gekanteld kan worden waardoor Mathew in een veel fijnere positie zit om z’n voeten te gebruiken.
• Nu dus het pedaal. In eerste instantie lijkt deze het helemaal niet te doen en ook het sturen lukt niet meer. De knoppen van de oogbesturing reageren wel maar er gebeurt niets. We proberen van alles: andere browser, ander profiel in de FlexApp, spel opnieuw opstarten… maar niks helpt. Uiteindelijk sluiten we alles af: Tobii uit, Flex Controller los van de Tobii. Daarna starten we de Tobii en wachten eerst totdat deze helemaal is opgestart, dan sluiten we de Flex Controller aan, starten de FlexApp, kiezen het profiel en als laatste wordt SuperStarCar geopend… en … HIJ DOET HET WEER!
• Het pedaal is eigenlijk een pedaal voor een toetsenbord/piano, er zit een kantelpunt op circa een derde van het pedaal en een knopje om de intensiteit te regelen. Hij doet het wel, dat is superleuk om te ontdekken alleen is het nog lastig hoe Mathew dit het beste kan gebruiken. Ik neem het pedaal nog even mee naar huis om het verder uit te zoeken.
• Mathews vader en broer zijn die dag verder gegaan met het positioneren van de knop op de voetenplank en de volgende ochtend krijg ik een filmpje van een hele blije Mathew die met een gestrekt linker been de knop als gaspedaal gebruikt en het circuit rondgaat als een volleerd coureur! Mathew bestuurt zijn elektrische rolstoel met zijn rechterbeen en gebruikte zijn linkerbeen tot nu toe helemaal niet. Dit is dus wel een hele grote verrassing!
Weer een dag later volgt een filmpje dat Mathew als 1ste! is geëindigd in het spel. Dit belooft allemaal nog wat. 🙂

CONTACT
Ruud van der Wel
Rijndam Revalidatie
Ringdijk 84
3054 KV Rotterdam
KvK-nummer 24447671
info@nmagaming.nl

Mede mogelijk gemaakt door:

DONATIES
Stichting 'My Breath My Music'
Bankrekeningnummer
NL43RABO0106057820
te Rotterdam

Doneer met behulp van iDeal!

Schrijf je in voor de My Breath My Music nieuwsbrief

NMA Gaming is onderdeel van stichting My Breath My Music